Beskeden fra lægen om, at du nok ikke kan løbe igen, er frygtelig lammende i sig selv. Lysten til at løbe igen kan gro til en størrelse af eksistentiel betydning, og der opstår et dilemma:

Skal du lytte til lægen, der vil dig dit bedste og foretrækker at være på den sikre side, eller skal du lytte til dig selv, der ved, hvad der er vigtigst for dig personligt?

‘I Will Run’ tilbyder dig, der står med dilemmaet, en tredie mulighed:

At lære at løbe på ny. At geninstallere en evne til at løbe i en ny form og på en ny måde ved at bruge det potentiale din krop nu har, efter den har været igennem skader, operation, handicap eller svær overbelastning og stress.

En ny krop – et nyt løb

Målet for dig er at løbe, og vejen dertil er i første omgang at finde ud af, hvor langt du kan komme med løb som idealet. Viser det sig, at løbet ikke kan fungere for dig er næste skridt at finde en anden motionsform, som har de samme eksistentielle og fysiologiske effekter, som løb har.

Det der ofte er udfordringen, er selvtilliden til kroppen, og for nogen også en nervøsitet over at bevæge sig efter at kroppen er forandret. Hvad kan kroppen tåle? Hvordan sorterer du imellem smerter, der naturligvis opstår og smerter, der skal tages særlig hensyn til?

Vigtigst af alt handler det om, at du lærer, hvor mange knapper du selv kan skrue på i forbindelse med dine bevægelser. For eksempel dét at gå, dét at tage et skridt. Det kan du gøre på talrige måder, og der er små og store mekanismer involveret igennem hele kroppen, som du kan korrigere, forandre og forbedre, når du er bevidst om dem.

Til sidst vil du opleve, at du har kontrollen over din krop, og at du kan finjustere dine bevægelser, som man justerer en maskine, og da kan din tro på at kunne løbe overdøve din handlingslammelsen fra beskeden om måske ikke at kunne løbe igen.

Starthjælp i tre uger

De første par uger af et påbegyndt “jeg-vil-løbe”-projekt er afgørende for, hvordan forløbet tager form. De fleste fejl bliver begået inden for de første tre uger, og den hyppigste fejl er at gå for hurtigt frem. Dernæst følger den udfordring, at dine bevægelser formentlig er forstyrret af diverse kompensationer, efter dét du har været igennem, og det er faktisk svært selv at mærke og endnu sværere selv at korrigere.

Jeg fungerer som starthjælpen til din maskine. Hvor er din asymmetri, og hvordan kompenserer du efter din skade? Hvad er dine svagheder og dine styrker?

Løb er en kompliceret kombination af bevægelser og sanseindtryk, især når vi bliver forstyrret af svær skade. Derfor er det oplagt at lade de første tre uger, måske mere, handle om netop teknikken og kvaliteten i dine bevægelser, så du kommer godt fra denne svære start.

Jeg instruerer dig i de tekniske bevægelser, der er relevante for dig, og jeg sætter dig igang med træningsøvelser, der opbygger dine forskellige muskelgrupper, som vi sætter sammen til at danne dit nye løb. Derefter kan vi planlægge et reelt træningsprogram, som ud over at handle om kvaliteten i dine bevægelser også handler om at komme form.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *