“Vabler skal man helst forebygge”, siger Jens Syberg, som er march-entusiast og blandt andet har marcheret den hollandske march Nijmegen på 160 kilometer fire gange.

Der er to stadier af forebyggelsen mod vabler. Det første handler om fodpleje, og det andet om skosåler, strømper, talkum og andre gode tricks, som man kan bruge på dagen for en march eller et løb.

Fodplejen bør man tage alvorligt hele tiden, lyder rådet fra Jens Syberg. Han har selv taget en beslutning om, at når han vil træne langdistance, så er han også nød til at afsætte tiden til at passe på sine fødder.

Efter træning anbefaler Jens Syberg, at man tager et fodbad i koldt vand med fodbadesalt, og at man jævnligt fjerner hår hud.

“Du må endelig ikke fjerne den hårde hud dagen før et løb, fordi det efterlader huden for tynd og sårbar. Det skal ske cirka en uge før din løbsdag”.

Nedbring friktionen i løbeskoene

Forebyggelsen handler også om at have prøvet dig frem til de rigtige såler og strømper. Sålerne kan være indlægssåler, som du har købt seperat og lagt i dine sko under træningen eller det kan være de såler skoene havde, da du købte dem. Ikke begge dele.

“Det vigtige er at nedbringe friktionen, hvilket også er udfordringen, fordi man sveder på fødderne, og det ændrer forholdene i skoene. Strømpen skal derfor have så få syninger som muligt. Den skal have så meget bomuld i som muligt og gerne være syet, så der er en højre og en venstre strømpe, for at syningerne passer til fodens bygning”, forklarer Jens Syberg.

For at være på den sikre side, foreslår Jens, at man drysser talkum i strømpen og ryster den, så pulveret fordeler sig, inden man tager den på.

På løbsdagen

Forebyggelsen kan ikke stå alene, og derfor er der en række forholdsregler, du kan følge på løbsdagen.

“Har man tendens til at få vabler, eller har man ikke passet sine fødder ordentligt, er der stadig noget at gøre på selve løbsdagen”, siger Jens.

Det kan være tape på fodens udsatte steder. Jens anbefaler tensoplast bare ikke til tæerne, fordi det glider af, hvis man sveder meget. Til tæerne foreslå Jens nogle små tutter, der ligner en slags fingerbøl i stof og med silicone indeni, som man kan få på apoteket. Som alternativ kan man bruge en slags vat, der hedder artiflex, som man klipper i små stykker og stikker mellem tæerne.

Uanset hvad du gør, så prøv det af inden marchen eller løbet, og er du i tvivl, må du spørge en træner eller fysioterapeut.

Vabelbehandling

Er uheldet ude, og du får vabler alligevel, kan du komme hurtigere af med dem, hvis du så hurtigt som muligt prikker hul i dem med en tyk nål eller en saks.

“Prik flere huller, og lav dem i retning mod tæerne, så når du ruller igennem foden fra hælen mod tæerne, trykker du væsken ud hver gang”, forklarer Jens.

Du skal lade huden blive på en almindelig vabel, indtil den er helt tør, og huden nærmest falder af af sig selv.

Jens Syberg’s march cv:

Nijmegen, Holland

Hammer marchen, Danmark

Airborn March, Holland

1864 marchen, Danmark

Marche de L’armee, Luxembourg

Dancon March, Kroatien og Afghanistan

Talrige kontrolmarcher og marchtræning

Jens Syberg er en del af The Danish Wounded Warriors Project, som er et 2-års Pilatesbaseret genoptræningsprogram.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *